Direktlänk till inlägg 24 april 2014

Livet i väntans tider.

Av Emil Lundahl - 24 april 2014 10:15


Just nu sitter jag och min sambo i en slags limbo och bara väntar ut tiden känns det som. Vi har hittat ett helt underbart hus ute på landet som inte ligger ute än och som vi hoppas kunna köpa direkt av de som äger det just nu. Vi hoppas så att allting ska gå i lås att det är svårt att tänka på något annat. Det blir så många planer, både hennes, min och våra gemensamma, som bara hänger ute i luften framför våra ögon, precis utom räckhåll.

Vad är det för planer tro, som kräver ett hus på landet för att kunna göras sanna?
Några av dem som jag själv hyser är bland annat:

-Bikupor:
Förra året var jag på biodlarkurs och lärde mig om hur man sköter ett samhälle, odlar upp drottningar, gör honung och mycket mer. Jag har velat ha min egen kupa nästan ända sen jag flyttade in till min lägenhet i Varberg. Men här är det svårt att hitta en plats för ens en enda liten stapelkupa. Bin är trots allt vilda djur, och vilda djur går inte väl ihop med stadsbor, inte ens i en liten byhåla på 25 000 invånare. Kanske om jag skulle ha det på platta tak inne i stan där de inte skulle störa någon. Det vågar jag dock inte innan jag har fått prova på och lärt känna hanteringen av bin innan jag kan med att höra med folk om de kan tänka sig att inhysa mina kupor hos sig.

-Mindre djurhållning:
Höns, mysk-ankor och Gotlandskaniner är något som jag gärna skulle vilja ha för att få ägg och kött att äta för egen del. Försök få in det i en innergård utan klagomål på tuppar som galer och ankor som rymmer all världens väg och skiter på gräsmattan där de fina stadsfolken ska sola. För att inte tala om risken för vandalisering av hägnader och mini-hönshus. Jag tror att folk skulle må bra av att ha tamdjur i närhet till bostadsområden, men samtidigt är jag en aning pessimistisk i mina fördomar om mängden folk utan respekt.

-Jakt:
En gång i tiden fick jag och en klasskompis för oss att vi skulle ta jägarexamen och gick lite kvällskurser via studieförbundet vuxenskolan. Jag har till och med ett hagelgevär, fortfarande stående hos en av min fars kompisar. Mer än så blev det inte, jag tappade suget efter att jag gjort teoriprovet och bara hade det praktiska provet kvar, och allting rann ut i sanden. Tur var kanske det, jag vet inte vilken sorts person jag blivit om jag hade dödat något vid 16 års ålder. Kanske inte samma människa som nu, och då är jag rätt nöjd med mitt val.
Men nu! Nu är jag intresserad på att ta upp det igen. och om det skulle vara så att jag klarar av att ta livet av harar och annat småvilt kanske jag till och med tar licens för högvilt och skjuta vildsvin som det finns så gott om nu för tiden. Som ni kanske märker är jag en förespråkare av självförsörjning.

-Slakt:
Säger ju sig självt litegrann att om jag ska ha djur och samtidigt vara ute och jaga, så bör ju en kunskap om slakt vara på sin plats. Sen om jag behöver en hel utbildning eller det bara går att ta en kurs i det får vi se.

-Trädgården:
Det säger kanske sig självt när jag startar en blogg som är tänkt att handla mycket om trädgård. Än har jag inga speciella planer. Jag tänker mig att det ska bli lite vilt och skogslandskaps-aktigt, med mycket olika växter för pollinerande insekter och fågelliv.



Men än så länge är det bara en väntan, som ibland tycks vara en outhärdlig sådan... Jag hoppas verkligen att vi får just det huset.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emil Lundahl - 1 september 2014 11:00

Vill du veta hur det ska gå till,så märk grannelig denna lärdom snill.Tag ett ekäpple (aka Galläpple) på S:t Michaelis dag.av vilken du bliver förfaren din sak.Är det etterkoppor betyder det ont år,och har det flugor du ett medelmåttigt får.Är däruti...

Av Emil Lundahl - 1 augusti 2014 11:00

Om solen skiner klart efter sin art,på vårfrudagens himmelsfärd. (15 Aug.)Det låter sig för ett gott tecken lyda,för det vill mycket gott vin betyda. ...

Av Emil Lundahl - 1 juli 2014 11:00

Om det vårfrudag regnar med,som hon sökte sin fränka Elisabeth,så vill det regn sig förskräcka,och fjorton dagar efter annan räcka.Vill regn S:t Margaretha natt begiva sig,då bör du ingenting få vänta dig.Det blir många rötter att bita,ty det icke ly...

Av Emil Lundahl - 1 juni 2014 11:00

Ju mer det regnar säger jag dig,på S:t Johannes dag, tro du mig.Dess mindre hasselnötter bliwa då till,derföre stek lök jag dig råda vill.Eller i dess ställe rovor äta,och därmed nötterna förgäta.Är vädret Helge Lekamens dag klar,det betuder gott år,...

Av Emil Lundahl - 20 maj 2014 20:38

Dagen har varit riktigt helvetisk på min trädgårdspraktik idag. Solen sken på min redan bonnabrända kropp medan jag skyfflade jord och bärlager till en stenläggning. Praktiken har varit en stående anledning till att jag inte hunnit blogga på sistone....

Ovido - Quiz & Flashcards